شماره خبر : 46247
منتشر شده در مورخ : چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404
ساعت : 12:52
بهترین راه غنی سازی اوقات فراغت جوانان در تعطیلی مدارس و دانشگاهها!

بهترین راه غنی سازی اوقات فراغت جوانان در تعطیلی مدارس و دانشگاهها!

                                   
 
امروز آخرین روز اردیبهشت و فردا خرداد یعنی ماه پایانی سال تحصیلی است، ماهی که با شروع آن دغدغه بسیاری از خانواده ها برای پر کردن سالم اوقات فراغت جوانانشان آغاز می گردد در حالیکه جامعه از خانواده ها انتظار دارد که با استفاده از برنامه های متنوع و بسیار مفیدی که سازمانهای متولّی طراحی کرده اند، بتوانند اوقات فراغت جوانان خود را در دوران تعطیلی مدارس و دانشگاهها به بهترین شکل ممکن غنی سازی کند تا ضمن هدر نرفتن این ایّام، آینده سازان کشور بتوانند از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را کرده و احیاناً خدماتی نیز به مردم محروم و کشور داشته و ضمن کسب رضایت پروردگار و سرافرازی برای خود و خانواده ، تمرین دلپذیری نیز در جهت آمادگی برای ورود به اجتماع و خدمت به مردم و کشور داشته باشند چرا که جوانان با ویژگیهای ذاتی همچون داشتن توان و انرژی زیاد، کنجکاوی، نوگرایی، تنوّع طلبی و مانند ‌آن اگر مورد توجّه قرار گیرند و با آمیختن به اخلاق و سخت کوشی در مسیرهای صحیح به کار گرفته شوند، می توانند افتخارآفرین و آینده ساز باشند و اگر مورد بی توجهی قرار گرفته و رها شوند، معمولا جز شکست و انحراف و ننگ، حاصلی برای خود و خانواده و جامعه نخواهند داشت.
در گذشته نه چندان دور، معمولاً بلافاصله پس از تعطیلی مدارس، غالب والدین، با هماهنگی قبلی، فرزندان خود را به دوستان و آشنایان کاسب و یا صاحب حرفه می‌سپردند، تا اوقات را به بطالت نگذرانند و ضمن کسب درآمدی مختصر و مهارتی حرفه ای، با محیط و ارتباطات اجتماعی نیز آشنا شده و احیاناً مسیر شغلی خود را نیز کشف کنند. اما امروز که روابط اجتماعی و الگوی زندگی تغییر یافته و مدرک‌گرایی جای مهارت حرفه ای نشسته و نوجوانان گرفتار سرگرمی‌های انفرادی شده اند، به محض پایان یافتن سال تحصیلی، سرگردانی دانش‌آموزان و نگرانی خانواده ها آغاز می گردد و علی‌رغم سرمایه گذاری‌هایی که مراکز و متولیّان فرهنگی و تربیتی برای پر کردن سالم و جذّاب اوقات فراغت دانش آموزان انجام می دهند، به دلایلی همچون ضعف اطلاعرسانی، عدم اطلاع دقیق جوانان از برنامه های غنی سازی اوقات فراغت، عدم جذّابیت و یا تکراری بودن بعضی برنامه ها، بی میلی دانش آموزان یا خانواده ها و مانند آن بعضی جوانان فرصت بهره مندی از این برنامه ها را از دست می دهند.
قشر پرتحرّک و تنوّع‌طلبی که یک سال تحصیلی را با تمرکز خسته‌کننده بر برنامه درسی به پایان می برد و تقریباً نه ماه از سال را یکسره به یادگیری و پرسش و پاسخ می‌گذراند، بیشتر تمایل دارد تعطیلات تابستان را به گونه ای دیگر بگذراند و اگر قرار بر افزایش مهارت‌ها و توانایی‌ها باشد، دوست دارد یادگیری را طی برنامه‌های تفریحی و متنوع، به شکلی دیگر ولو همراه با برخی ریاضتها، ادامه دهد. فی‌المثل، همچنان که دیده شده، بسیاری از دانش‌آموزان که از شرکت در کلاس های معمول درسی تابستانی ابا دارند، شرکت در اردوهائی با برنامه‌های آموزشی و انضباطی سخت و سازنده را که بسیج سازندگی کشور با کمک سازمانها و نهادها متعدّد مجری آن است، با اشتیاق می‌پذیرند و در این اردوها که بعضاً وظایف سختی به آنان واگذار می شود، به مهارت‌هایی دست می‌یابند که بر بسیاری از آموزش‌های نظری ارائه شده در کلاس های معمول برتری دارند. جمع آوری و تجزیه و تحلیل تجربیّات موفّق این چنین برنامه‌ها و به‌کارگیری مناسب‌ آنها می‌تواند بهره‌وری سرمایه‌گذاری‌های عظیم برای پر کردن اوقات فراغت جوانان را افزایش دهد. ان شاء ... .

موسوی زاده


 

برچسب ها : غنی سازی تعطیلی مدارس و دانشگاهها مدارس دانشگاهها